تبلیغات
حرفه و فن - چگونه می توانیم از توانایی ها و قابلیت های مغز خود بیشتر استفاده کنیم؟

چگونه می توانیم از توانایی ها و قابلیت های مغز خود بیشتر استفاده کنیم؟

 

نوع مطلب :سوم راهنمایی ،فناوری و سیستم ،فکر کنید ،

نوشته شده توسط:علی

این پرسش در صفحه 2، کتاب حرفه و فن سال سوم راهنمایی، در قالب فکر کنید مطرح شده است. در پاسخ به این پرسش می توان از مطلب زیر که از سایت پزشکان ایران نقل شده است استفاده کرد:

چگونه از مغزمان بیشتر استفاده کنیم؟

شما با دنبال کردن راه های زیر می توانید تا درصد بسیار بالایی از کم شدن حافظه خود جلوگیری کنید. هنگامی که برحسب سن با زوال عقلی مواجه می شوید لازم نیست که سخت ترین راه های تمرین و یا پیشگیری از این ناراحتی را انجام دهید، اما باید بدانید که انجام بعضی از این تمرینات و ورزش ها تاثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت.

شما می توانید با توجه به بالا رفتن سن تان با انجام بعضی از اعمال و حرکات مغز خود را به حالت فعال درآورید و به بالاترین حد مثبت تغییر دهید. از همین حالا شما می توانید با دنبال کردن این تمرین ها از بروز این حالت در آینده جلوگیری کنید.

● تمرین های مخصوص مغز
با توجه به اینکه انجام حرکات ورزشی روی بدن شما تاثیر مثبت می گذارد و به آن قدرت و نیرو می بخشد فعالیت های ذهنی نیز ذهن شما را هوشیار و آن را سریع الانتقال می کند. بهترین شیوه برای جلوگیری از آن یادگیری مهارت های جدید طی دوره های مختلف است. اگر شما یادگیری را دنبال کنید و همیشه ذهنتان را درگیر نگه دارید ذهن شما همچنان به پرورش و تکامل ادامه می دهد. این تمرین ها باعث می شود که سلول های عصبی شما و سلول های هشدار رابطه ای محکم برقرار کرده و به دنبال آن با دیگر سلول ها نیز رابطه مستقیم داشته باشند.
اصلا مهم نیست که شما در سنی چه هستید شما با انجام این تمرین ها می توانید به آسانی خاطرات خود را بازخوانی مجدد کنید و اطلاعات را دوباره برگردانید.

● فعالیت بدنی داشته باشید
محققان معتقدند بین حرکات ورزشی و کاهش قوای ذهنی ارتباط مستقیم وجود دارد. با انجام حرکات ورزشی خون در تمام اعضای بدن به صورت مناسب گردش خواهد داشت. مخصوصا در قسمت مغز گردش خون بهتر باعث پرورش یافتن سلول های مغزی خواهد شد. انجام حرکات ورزشی موجب می شود شما احساس پرانرژی بودن و هوشیاری داشته باشید و نیز بهترین قسمت آن است که شما احساس شور و شادی دارید. بنابراین هر نوع فعالیتی که می توانید انجام دهید این فعالیت می تواند از کار کردن در حیاط تا پیاده روی کردن را شامل شود. انجام نرمش به مدت ۳۰ دقیقه در روز نیز بسیار موثر و مفید است. شروع این نوع فعالیت ها باید با سرعت و فشار کمی باشد . هر روز سعی کنید ماشین خود را در مسافت های دورتری از محل کارتان پارک کنید تا باعث شود حرکت بیشتری انجام دهید. استفاده از پله ها به جای سوار شدن بر آسانسور از دیگر فعالیت هاست. هنگام نگاه کردن به تلویزیون نیز می توانید از دوچرخه های ثابت استفاده کنید. انجام فعالیت های ورزشی کم باعث می شود شما واضح و شفاف تر فکر کنید، احساس بهتری داشته باشید و در نتیجه ریسک ابتلا به بعضی از بیماری ها کاهش یابد.

● رژیم غذایی سالم
از رژیم غذایی که کاملا غنی باشد استفاده کنید و سعی کنید استفاده مناسب تری از میوه ها و سبزیجات داشته باشید. بیشتر این ترکیبات سرشار از آنتی اکسیدان هستند و باعث حفاظت و تغذیه مناسب به سلول های مغزی می شوند. آنتی اکسیدان ها معمولا کمک می کنند تا رسوب کلسترول از حرکت خون به سمت مغز و شریان ها جلوگیری نکند. موادغذایی که سرشار از آنتی اکسیدان است شامل انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات مانند پرتقال، انگور، کلم بروکلی، اسفناج، هویج، سیب زمینی شیرین و گوجه می شود.مصرف موادغذایی مملو از آنتی اکسیدان بهتر از آن است که شما از قرص ها یا شربت ها یا کپسول و دیگر موادشیمیایی استفاده کنید.

● استفاده از الکل
تجربه نشان داده افرادی که مصرف جدی مشروبات الکلی دارند هر چند مصرف موادغذایی غنی داشته باشند و رژیم غذایی خود را رعایت کنند همچنان به زوال عقلی دچار خواهند شد و ریسک ابتلا به مشکلات مغزی و یا حتی جنون در این افراد بسیار بالا می رود.

● کنترل استرس
سعی کنید ایجاد استرس در خودتان را به حداقل میزان ممکن برسانید. هنگامی که بدن شما دچار استرس می شود هورمون هایی ترشح می کند که برای مغزتان بسیار زیان آور است و اگر استرس در مدت زمان طولانی در مغز وجود داشته باشد بیشترین حد آسیب و صدمه به مغز را موجب می شود. وجود استرس طولانی احساس دلهره و اضطراب را به همراه خواهد داشت و مراحل ماندگاری خاطرات و یادگیری های شما را بسیار کاهش می دهد و در این حالت شما احتیاج به استراحت خواهید داشت، هنگامی که به شما چنین حالتی دست می دهد، سعی کنید که تنفس تان را عمیق تر کرده و آرامش تان را حفظ کنید و بعد از آن سعی کنید راه حل هایی برای مقابله کردن با بروز این حالت پیدا کنید مانند آسان گرفتن زندگی، انجام تمرینات ورزشی یا کم کردن بعضی از فعالیت هایی که باعث ایجاد استرس می شود.

● محافظت از ناحیه سر
ضربه خوردن به سر از مهمترین عاملی است که مبتلا شدن به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. هنگامی که شما در یک باشگاه یا تیم ورزشی هستید و تمرین هایی مانند دویدن و شنا می کنید، احتمال برخورد در بین افراد بالا می رود و این حالت باعث می شود که حافظه شما آسیب ببینید. در این محیط ها سعی کنید از سرتان محافظت کنید و مثلا با سر کردن کلاه ایمنی هنگامی که در حال دوچرخه سواری هستید، از احتمال بروز خطر جلوگیری کنید.

● قطع سیگار
شما می توانید در لیست عواملی که باعث می شود دچار زوال عقلی شوید استعمال دخانیات را جزو اولین ها قرار دهید. افرادی که سیگاری هستند به نسبت افرادی که از سیگار استفاده نمی کنند دو برابر بیشتر دچار این عارضه خواهند شد. از هم اکنون استفاده از سیگار را قطع کنید هیچ زمانی برای استفاده نکردن از سیگار دیر نیست شما هنوز هم می توانید با قطع کردن سیگار از کاهش یافتن حافظه تان جلوگیری کنید.

● مشورت با پزشک
سعی کنید در مورد از دست دادن حافظه با پزشکان به بحث بنشینید. در این زمان حتما پزشک شما راه حل های مناسب با میزان ابتلای شما به این عارضه با توجه به سن شما در اختیارتان قرار خواهد داد. به عنوان مثال هنگامی که پزشک تان از سابقه خانوادگی شما و ابتلای افرادی دیگر در اقوامتان باخبر باشد، می تواند راه های مناسب تری پیش پای شما بگذارد. هنگامی که شما به پزشکتان مراجعه می کنید اقدامات اولیه ای که انجام خواهید داد عبارتند از؛ استفاده از داروهای مناسب، اندازه گیری فشار خون ، میزان کلسترول و اندازه گیری سطح قند خون. بعد از آن باید مطمئن شوید که غده تیروئید شما به حالت طبیعی فعالیت می کند. با انجام کارهای ساده می توانید شاخص های مناسب برای رفع این مشکل را به دست آورید.

● چطور می توانید ذهنتان را درگیر کنید:
▪ سعی کنید که ابزار و دستگاه های مختلف موسیقی را بیاموزید
▪ طراحی کردن را یاد بگیرید و جدول حل کنید
▪ به دیگران آموختنی های مختلف را یاد بدهید
▪ سعی کنید در دوره های مختلف زندگی تان شروع به یادگیری اطلاعات جدید کنید
▪ تفریحات جدید انجام دهید مانند صنعت، نقاشی کردن، دوچرخه سواری و نگاه کردن به پرندگان
▪ سعی کنید زبان های دیگر را یاد بگیرید
▪ درانجام کارها داوطلب باشید و تجربه های جدید را امتحان کنید
▪ همیشه در کسب اطلاعات درباره کل جهان به روز باشید و همه خبرها را تحت کنترل قرار دهید
▪ بسیار بخوانید
شغل ها و حرفه هایی را برگزینید که بسیار مهیج باشد و در کلاس هایی شرکت کنید که شما را مشتاق و علاقه مند کند. مطالعه نیز می تواند حافظه شما را به حالت فعال درآورد.


ناشناس
جمعه 20 دی 1392 02:06 ق.ظ
ناشناس
جمعه 20 دی 1392 02:02 ق.ظ
ah ah ah ride bodid behtar az in bod
ناشناس
جمعه 20 دی 1392 01:59 ق.ظ
verrrrrrrryyyyyyy baaaaaaad
SH
شنبه 7 دی 1392 09:06 ب.ظ
خوب بود ولی برای افراد تنبل مثل ما عالی بود مرسی
شنبه 13 مهر 1392 07:17 ب.ظ
khosham amad ale bod
سیما
جمعه 12 مهر 1392 12:31 ب.ظ
واقعا عالی بود


سیما
جمعه 12 مهر 1392 12:30 ب.ظ
واقعا عالی بود


سیما
جمعه 12 مهر 1392 12:22 ب.ظ
واقعا عالی بود
جمعه 12 مهر 1392 12:20 ب.ظ
واقعا عالی بود
جمعه 12 مهر 1392 12:16 ب.ظ
یه تنبل
یکشنبه 7 مهر 1392 04:39 ب.ظ
بد بود
جمعه 5 مهر 1392 11:18 ق.ظ
nemidonam koja ra benivisamnemidonam koja ra benivisamnemidonam koja ra benivisamnemidonam koja ra benivisam
raha
یکشنبه 19 آذر 1391 07:01 ب.ظ
tnx aliye
یکشنبه 19 آذر 1391 06:40 ب.ظ
chera enghad toolani??
حسام
جمعه 21 مهر 1391 11:55 ق.ظ
مرسی
یه دانش اموز
دوشنبه 10 مهر 1391 04:19 ب.ظ
زیادخوب نبود ولی بازم ممنون
عسل
جمعه 7 مهر 1391 04:11 ب.ظ
خیلی بد بود
امیرحسین
چهارشنبه 5 مهر 1391 09:05 ب.ظ
ممنونم بابت وب خوبتون جانم
بنده ی خدا
سه شنبه 4 مهر 1391 02:18 ب.ظ
ممنون واقعا کارما رو راحت کردید دیوانه شدیو بس که گشتیم بابای
یکشنبه 19 شهریور 1391 08:19 ب.ظ
عالی بود لطفا مطالب در این زمینه بیشتر کنید
matin
پنجشنبه 12 آبان 1390 11:59 ق.ظ
خوشم اومد از وبلاگت
ana
شنبه 16 مهر 1390 06:46 ب.ظ
az koja bayad beram peyda konam inja ke chizi nist??
sara
جمعه 15 مهر 1390 12:18 ب.ظ
پدرم در اومد تا دنبال این فکر کنید گشتم ولی این جا راحت پیدا کردم و نوشتم
خودم
جمعه 15 مهر 1390 12:02 ب.ظ
وایی مرسی ماهی
p
جمعه 8 مهر 1390 08:57 ق.ظ
mamnon
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر